Project Description

Uppdraget

Maxibutikerna ska ha en andel på 10% av närproducerade varor där så är möjligt. För konsumenterna ska det vara självklart att välja Maxi när man ska köpa närproducerat. Denna lokala satsning gick hand i hand med ICA:s och LRF:s centrala som ville skapa:

  • Högre andel svensk råvara i flera av ICA:s kategorier.
  • Förstärkt konkurrenskraft för svenskt kött i förhållande till viktiga importmarknader
  • Tydligare kommunikation i butik om svenska mervärden för att stärka både ICA:s och bondens varumärken.
  • Sortimentslanseringar med det svenska ursprunget i fokus.
  • Nätverk och möten för att skapa nya affärer mellan bönder och handledare.
  • Informativ webbplats med nedladdningsbara resurser för press och återförsäljare.

Det handgjorda, det inte helt perfekta…

Grafisk identitet

Det var en glädjefylld och inspirerande process att ta fram Redig Mat Från Traktens varumärke, kunden brinner för varumärket, det var sprängfyllt med känsla och har så mycket historia och genuint innehåll att arbeta med! Axet i logotypen såg vi som en symbol för ursprunget till all Redig Mat från Trakten och med axet kom även den första färgen; Vete.

VETE

Atchara, Creative Director berättar

– Handens roll i produkten och processen, det handgjorda, inte helt perfekta, ville vi spegla i formen på etiketten som är handritad och inte helt symmetrisk. Typsnitten valde vi till största del ur ICA:s stora bas av typsnitt för att man skulle få en igenkänning och en sammankoppling med Maxi i butiken. Även där ville vi få en inte helt perfekt känsla och valde typsnitt därefter.

– De andra två färgerna Jordnära och Griffel valde vi för att komplettera Vete och Maxis mycket röda profil. Vi valde att inte alls gå åt gröna toner, vilket hade varit ett naturligt alternativ, då ett flertal andra märkningar är gröna i sin profil. Redig Mat skulle sticka ut. Slaget om vilken produkt konsumenten väljer sker i hyllan och där måste märkningen synas.

– Gällande bildspråket ville vi få med handen i flera av bilderna. Råvaror, djur och människor var därefter självklara val. Ljusa, lätta, vackra bilder med genuin känsla. Viktigt var att miljöerna och människorna var Rediga. Alltså från trakten.

JORDNÄRA

GRIFFEL

En levande process under ständig utveckling

Kan man någonsin bli klar med ett varumärke? Svaret är givetvis att det är något som är under ständig utveckling, så vår resa i den Rediga matkulturen är långt ifrån över. Med kreativ butiksexponering, reklamfilm och unika kampanjer fortsätter vi utforska ny mark för varumärket Redig Mat Från Trakten.